Dýchání a jóga

Pomocí dýchání se nastoluje rovnováha energie v těle (prány a ápany).

Dýchání a pohyb mysli spolu hluboce souvisí. Pokud se přirozeně zpomalí až zastaví dýchání, automaticky se zastaví myšlení (nikoli vnímání). V józe se uvádí, že nenásilné zatajení dechu (kévala) vede k různým druhům blaženosti. Obecně to znamená sledovat a pomalu prodlužovat fáze po nádechu a výdechu a učit se tento stav prohlubovat a relaxovat. (kévala se obecně snáze dosahuje vyvanutím dechu někde ve výdechové fázi, kdy se člověk cítí pohodlně, pak lze vnímat jemné energie proudící tělem) První fáze koncentrace je na solar plexus a srdeční čakru, pak se usilující učí v klidové fázi vytahovat životní síly jemnou koncentrací do hlavy (čela, třetí oko), čímž oživuje vyšší centra a časem začíná vnímat jemnější sféry. Také je možné si představovat světlo. Pomáhá to překonávat podvědomý strach, který se přirozeně objevuje, protože ego je založené na aktivitě a Vyšší Já na harmonickém klidu a plynutí.

Prána je nádech, přijímání energie, má sídlo v srdci. Ápana je výdech, očista, vylučování, směřuje dolů.

Při zatajení dechu (kévala) se spojují proudy prány a ápany, stoupají páteří a způsobují blaženost.

  • Hluboký výdech vyprázdní plíce od zkaženého vzduchu a teprve pak nádechem získají čerstvý a čistý
  • Dýchání se má provádět pouze nosními dírkami a uvolněně. Je to trénování relaxace
  • Když se krev okysličuje, tlak se uvolňuje a mozkové funkce se zlepšují
  • Pokud je člověk něčím fascinován, dýchání se zastaví zcela přirozeně
  • Pouze při dobrém okysličení krve je možné nenásilné zatajení dechu
  • Při zatajení dechu se koncentrace stává velmi snadnou